Om du har en ny produkt du vill få ut på marknaden behöver du berätta att den finns. Det brukar kallas för att man gör en “produktlansering”. Det finns en del fallgropar när du gör en sådan, så det gäller att planera ordentligt för att nå framgång.
Lansera i liten skala först
Det kan vara klokt att börja att lansera produkten med ett litet event riktat till era bästa kunder. Ha det gärna på ett neutralt ställe. Det kan vara klokt att hyra en plats och ett större konferensrum hos Helio där ni kan samla folk och demonstrera produkten. Helio har kontorsyta i Sveriges tre största städer så genom att samverka med dem har ni goda möjligheter att träffa alla era kunder oavsett var i Sverige de befinner sig. Helio är också väldigt flexibla, vilket gör att det ofta går att skräddarsy ett upplägg.
Fortsätt brett
När ni kört en första testrunda på produkten och lanserat hos de som redan handlar mycket av er är det dags för bredare marknadsföring. Planera gärna produktsläppet tidigt på året för att få bäst effekt. Som alltid med marknadsföring måste du anpassa aktiviteterna efter vad det är du säljer och hur din målgrupp ser ut. Om det är något väldigt specialiserat är det klokast att försöka hitta ställen där många potentiella kunder finns för att hålla event och produktdemonstrationer. Om det du säljer är mer av en massmarknadsprodukt är det oftast mer effektivt att dela ut smakprov och liknande på en publik plats där många rör sig.